Милена Вълнарова в игра с типографията

За буквата като естетическа норма

Типографията на думата като естетически инструмент за предаване на остри и наболели социални теми заляга дълбоко в основата на творчеството на Милена Вълнарова. В произведенията й самите думи играят ролята на посланик на творческата идея, в тях ключова роля играе “визуалният виц”, охарактеризиращ авторовото чувство за хумор и естетически норми.

Милена казва, че използва шрифта не по предназначение, а като илюстрация, инструмент, чрез който да предаде посланието, което я вълнува. В селекцията творби, представени в madeIn.bg, откриваме еднакво умело интерпретиране както на кирилицата – МАЛКО, АБСУРД, ХАОС, ПЕТЪК, така и на латиницата – SERIOUSLY, PANIC, IDIOCRACY, FREE. В тях определено личи мисълта на графичния дизайнер, но и усета за експериментиране с формата и съставните части на буквата. Под експериментиране тук нямам предвид авторовото заиграване в рамките на творческата свободна воля, а едно деликатно проучване на това какво би се получило при определена намеса в буквата, граничещо по-скоро с изследователския нюх на един учен. Резултатът е естетически издържан образ при който се запазва четливостта на думата, а неочакваните срезове, обръщания и преминавания на една буква в друга изграждат цялостното въздействие на творбата.

В цветово отношение, в работите си Милена Вълнарова се придържа към чистотата на цвета, като повечето й отпечатъци комбинират два, най-много три прости цвята. Съществуват и примери на черни букви върху полихромен фон или комбинация с фотографско изображение. Черно-бялата серия Абстрактно е друга посока на творческа интерпретация, в която Милена поема. Дигиталните отпечатъци на фотографски изображения на дадена тъкан в различна степен на приближаване и отдалечаване дават възможност за експериментиране и взаимодействие с пространството, в което пребивават.

Наскоро Милена Вълнарова представи свои творби заедно с Plakat kombinat в столичното концептуално пространство ДОМ. “ИГРА” беше ексклузивна pop-up изложба в изложбата, озаглавена “Свободни авторски плакати”, в която бяха показани селекция от характерните за Милена “типографски игри”, както са анонсирани в изложбата. В едно интервю за БТА по този повод тя споделя:

„Тези неща са по-скоро забавление и терапия с цел да продължавам да си обичам работата, нещо като сутрешна гимнастика или дневник. Повечето от нещата са провокирани от реалността, смешна или страшна, моментни настроения. В ежедневието на един графичен дизайнер няма много място за изразяване на неговото собствено мнение, особено по по-остър начин”.

Това привидно на пръв поглед експериментиране всъщност представлява един много по-дълбок пласт на натрупвания и проучвания, който стои дълбоко под работата на графичния дизайнер. За един истински творец като Милена, която носи типичния дизайнерски усет в себе си, ежедневната работа не е достатъчна, защото сама по себе си тя е ограничаваща. Ето защо тези сутрешни “терапии”, както тя ги нарича, са толкова важни и именно в тях се ражда това, което наричаме изкуство.

Румена Калчева

Творбите на Милена Вълнарова, които сме избрали за вас, можете да разгледате ТУК.