Сюрреалистичната скулптура на Златин Орлов

Дали можем да говорим за български сюрреализъм? Дали в нашето съвременно изкуство това иначе привнесено от Запад направление е нещо концептуално осъзнато или е просто моментно увлечение на авторите?

 

Моето така да се каже “влечение” към българските проявления на сюрреализма датира отдавна, но досега винаги е било насочено предимно към живописта. Ето защо Златин Орлов с неговите скулптури за мен беше повече от щастливо откритие и определено заслужава да му се обърне по-специално внимание. Освен от сюрреализма творбите на Златин са вдъхновени от кинетичното изкуство и идеята за движението в един привидно статичен арт обект, какъвто е скулптурата. Произведенията му са направени от ръчно рисувани стоманени плочи, създадени на принципа на отнемане на материя, в ярки цветови съчетания.

 

“Аз правя едни скулптури, които предупреждават с външния си вид, че нещо не е както трябва. Те се „държат“ извънредно”, разказва авторът. И обяснява концепцията си с отровните животни в природата, които често са обагрени в ярки цветове като предупреждение за това, че са опасни.

Златин приравнява процесът на скулптиране, с неговите характерни дейности като отнемане и добавяне на материя, към изграждането на един триизмерен обект с всичките му етапи – проектиране, моделиране и конструиране. В неговите творби обаче като подход преобладава отстраняването на материята, което, според него, създава един дисбаланс:

 

“В моите кинетични творби извънредното е, че затварям едни обеми, които отвън изглеждат абсолютно еднородни, но аз измествам центъра на тежестта им и те стоят в пространството по един невъзможен начин, което е екстраординерното в тяхното поведение.”

 

За него целият този процес е съвсем концептуално обоснован и естествен, защото той е ключов за изграждането на структурната цялост на творбите му. В тях първичното възприятие или по-точно казано първоначалното усещане, което зрителят получава в досег с тях, са водещи за по-нататъшната интеракция между него и творбата. Колоритът в случая добавя една различна възприемчивост, променяйки сам по себе си формата на произведението. Тази многопластовост в творбите на Златин ги прави подходящи за различни интериори и пространства.

 

При младият скулптор пътят към Академията минава през изложбените зали, а не обратното, както е естествения ход на развитието на един творец. Още във втори курс в НХА той има вече 17 самостоятелни изложби. Може би именно този момент се оказва ключов за неговите професионални търсения и изграждането на един характерен стил, който се развива встрани от академичните норми и го прави интересен, съвременен и разпознаваем автор.

 

Творбите на Златин Орлов в галерията на madein.bg можете да разгледате ТУК.

 

Румена Калчева